Wat is review marketing? ⭐
Review marketing is het gebruik maken van reviews om je marketing een boost te geven. Reviews zorgen ervoor dat potentiële klanten meer vertrouwen krijgen in je bedrijf. Reviews zijn steeds belangrijker in de online-wereld en consumenten worden steeds voorzichtiger met het online shoppen. Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen en deze zullen we in dit artikel bespreken.
Wanneer zijn reviews belangrijk?
Reviews zijn vooral belangrijk wanneer je een eigen webshop hebt of wanneer je je producten aanbiedt op online marktplaatsen zoals Amazon of Bol.com. Maar ook wanneer je je producten of diensten niet online aanbiedt is het belangrijk om reviews te verzamelen over je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld met Google my business. We zullen de meeste belangrijke vormen van reviews bespreken in dit artikel.
Google my Business
Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf wel een Google my Business account en wanneer je dit niet hebt dan wordt het tijd om hier snel mee te beginnen. Je kunt gratis een profiel aanmaken. Vervolgens kun je je belangrijkste bedrijfsinformatie, contactgegevens en meer hierop zetten. Wanneer je een fysieke locatie hebt dan zal Google my business je ook weergeven in Google Maps. Een van de functies van Google my business is Google reviews.
In principe kan iedereen met een Google-account een review plaatsen op je Google my business profiel. Deze reviews zijn dan dus ook meteen zichtbaar in Google. Ook zullen reviews die bij Google-partners over je bedrijf zijn geschreven weergegeven worden in de SERP van Google my business.
Externe review websites
Er zijn verschillende soorten externe review websites waar je je kunt aanmelden. Het is mogelijk om deze websites te koppelen aan je website. Je kunt vervolgens widgets op je website weergeven zodat mensen je rating kunnen zien. Vaak zit er ook een systeem ingebouwd dat je klanten automatisch een email krijgen nadat ze een product bij je hebben gekocht. In deze mail wordt dan gevraagd om een review. Op deze manier kun je op een snelle manier reviews verzamelen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Kiyoh
- Klantenvertellen.nl
- The Feedback Company
- Trustpilot
- Webwinkelkeur
- Trusted shops
Amazon en Bol reviews
Wanneer je verkoopt via kanalen zoals Bol en Amazon zou je aandacht moeten besteden aan je reviews. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te reageren op je reviews omdat potentiële klanten dit ook kunnen lezen en dit een positief effect heeft. Bij Amazon is er de optie via Amazon VINE om gratis producten te versturen in ruil voor reviews. Let wel op dat het streng verboden is om nep reviews te schrijven. Doe dit dus ook niet!
Heb jij meer hulp nodig met je review marketing? Wij helpen je graag verder. Neem dan contact met ons op.