Wat is Google Reviews en hoe werkt het?
Google reviews zijn de reviews die je bij de zoekresultaten in Google bij het bedrijf ziet staan. Consumenten vertrouwen advertenties en websites steeds minder. Daarom zijn reviews op Google belangrijker dan ooit. Zie hier een voorbeeld van de Google Reviews van onze eigen website:
Wij hebben uitgezocht hoe je in vijf eenvoudige stappen meer Google-recensies van je klanten kunt krijgen.
Stap 1: vraag je klanten om een ‘gunst’
Als je klanten een goede ervaring met je bedrijf hebben gehad, zijn ze meestal meer dan bereid om dit terug te betalen via een positieve recensie. Door je verzoek in te kaderen als een "gunst", vermindert het gevoel van verplichting van je klanten. Interessant genoeg maakt dit het waarschijnlijker dat ze aan je verzoek voldoen.
Door om een gunst te vragen, laat je niet alleen zien dat je vertrouwen hebt in je klanten, maar het geeft hen ook de mogelijkheid om jou en je bedrijf te ondersteunen. Als het op de juiste manier wordt gevraagd, zullen de meeste tevreden klanten graag een goede recensie achterlaten.
Stap 2: geef ze een reden om een recensie te schrijven
Door een reden op te geven voor je verzoek, vergroot je de kans dat je klanten hieraan voldoen met wel 33%. Studies uitgevoerd door een professor van Harvard in 1978 onthulden de kracht van het woord "omdat".
De conclusie van het onderzoek is dat wanneer je iemand een reden geeft waarom je iets vraagt, je slagingspercentage verhoogt, ongeacht de reden.
Vermeld een reden als je om een beoordeling vraagt. "Omdat we graag je mening horen" of "omdat we geven om wat je van ons bedrijf vindt" zijn misschien maar een paar extra woorden, maar het kan een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van je responspercentage.
Stap 3: Bedank hen voor hun bereidheid om een recensie achter te laten
Als het op klantenservice aankomt, is dankbaarheid altijd een goed idee. Dit via via een bedankt e-mail of ga een stap verder en laat mensen die een review achterlaten bijvoorbeeld kans maken op een product of korting.
Stap 4: Zorg voor een script en een proces dat je volgt na een aankoop
Laten we nu eens kijken hoe deze tips er samen voor zorgen dat je meer recensies genereert. Je kunt een script aanpassen aan de unieke behoeften van je bedrijf. Dit zou je bij jezelf in de winkel kunnen toepassen maar natuurlijk ook online in de vorm van een E-mail of zelfs via de telefoon. Zolang je het maar op een positieve manier brengt en niks opdringt.
Een tevreden klant zal de positiviteit waarschijnlijk beantwoorden als je erom vraagt. Door het proces eenvoudig te maken en een beetje psychologie in de vergelijking te introduceren, ben je goed op weg om een reeks positieve recensies te krijgen.
Stap 5: Zoek recensie-software die het proces automatiseert
In een ideale wereld zou iedereen geautomatiseerde beoordelingssoftware zoals Weave, The Feedback Company, Kiyoh of iets vergelijkbaars moeten hebben.
Met beoordelingssoftware kun je een beoordeling van de klant aanvragen onmiddellijk nadat ze met je hebben gesproken of een aankoop hebben gedaan. Ze krijgen dan het verzoek op het moment dat de kans het grootst is dat ze je feedback zullen geven.
Meestal bevat het verzoek een link waarop ze kunnen klikken. Ze worden dan automatisch naar Google gestuurd, waar ze binnen enkele minuten feedback kunnen geven.
Heb je hier nog vragen over? Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen en we helpen je zo goed mogelijk verder!