Wat is duplicate content?
Duplicate content is letterlijk vertaald ‘dubbele content’. Wanneer meerdere pagina’s vrijwel dezelfde inhoud hebben, noem je dit duplicate content. Dit kan voorkomen als je teksten van andere websites kopieert of vergelijkbare teksten op meerdere plekken op je eigen website hebt staan. Google waardeert duplicate content niet en laat de ‘dubbele’ pagina meestal lager zien in de zoekresultaten.
Google laat namelijk graag originele content van de oorspronkelijke bron zien. Wanneer twee pagina’s vrijwel dezelfde content hebben, moet Google kiezen welke hij als eerste in de zoekresultaten plaatst. Voor de beste positie in de zoekresultaten schrijf je dus unieke content.
Wat is duplicate content?
Duplicate content tussen websites of op je eigen website ontstaat als er op meerdere pagina’s vrijwel dezelfde content staat, ongeveer tussen de vijftig en honderd procent identiek. Duplicate content komt vooral voor bij nieuwswebsites die ANP-berichten één-op-één plaatsen. Maar ook bij webshops die dezelfde producten verkopen. Of wanneer website-eigenaren teksten van andere websites letterlijk kopiëren. Dit laatste noem je ook wel plagiaat.
Wat is duplicate content op je eigen website?
Duplicate content op je eigen website komt vaak voor. Bijvoorbeeld als je bepaalde tekstblokken kopieert of wanneer een product in een webshop onder verschillende categorieën valt. Zeker als datzelfde product te vinden is via verschillende URL’s. Je kunt dit probleem opvangen met technische instellingen. De Canonical tag is bijvoorbeeld een oplossing. Met deze tag geef je aan dat bepaalde content het belangrijkst is. Andere pagina’s met dezelfde content worden dan geblokkeerd voor zoekmachines. Ook een stevige domein autoriteit kan de negatieve waardering van Google bij duplicate content opvangen.
Unieke content schrijven
Nog veel beter is unieke content schrijven. Met unieke content wordt bedoeld dat het de content elders niet bestaat. De content staat op één pagina op jouw website. Met unieke content ben je bovendien waardevoller voor je lezer. Je kunt namelijk gericht schrijven aan je doelgroep en zo beter aansluiten bij hun wensen en behoeften. Op lange termijn levert dat meer op. Nu weet je wat duplicate content is en hoe je dit kunt voorkomen. Wil je meer weten over de beste online strategie voor jouw website? Wij kunnen je daarbij helpen! Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.