Wat is een SERP?
SERP staat letterlijk voor ‘Search Engine Result Pages’. Dit zijn dus de resultaten die je te zien krijgt nadat je ergens naar zoekt via Google of een andere zoekmachine. SERP's bevatten over het algemeen organische en betaalde zoekresultaten. Dus het komt erop neer dat de SERP is wat je terugkrijgt nadat je iets zegt of typt naar Google.
De zoekmachine resultatenpagina’s
Hoewel Google nu tientallen SERP-functies heeft die op de eerste pagina verschijnen, zijn de twee belangrijkste categorieën betaalde resultaten en organische resultaten.
De betaalde resultaten zijn afkomstig van adverteerders die via Google Ads op zoekwoorden bieden. Hoewel Google Ads rekening houdt met de relevantie van advertenties, gaat hun plaatsing vaak naar de hoogste bieder.
De organische resultaten zijn 'verdiende' plaatsingen die door het algoritme van Google worden bepaald als de beste, meest relevante resultaten voor een bepaalde zoekopdracht.
De SERP's bepalen hoe uw site wordt weergegeven op de eerste pagina van Google.
Verschillende soorten SERP’s
- Teksadvertenties: Dit zijn advertenties bestaande uit een titel, een link en een beschrijving.
- Organische webpagina’s: Deze bestaan uit de link, de titel en de meta beschrijving.
- Shopping Ads: Productadvertenties bestaande uit een titel, een afbeelding en de prijs.
- Featured snippets: Dit is bijvoorbeeld een korte samenvatting in bullet points als uitleg van een zoekterm. Deze haalt Google van bepaalde websites af.
- Direct answer box: Dit is een vakje met een direct antwoord op een bepaalde vraag.
- Knowledge Graph en Knowlegde Panel: Dit zijn een soort kaartjes over bepaalde bekende personen of bedrijven.
- Lokale resultaten: Deze geven vaak aan welke bedrijven gerelateerd aan de zoekterm bij jou in de buurt zijn.
- Google Afbeeldingen: Soms staan hier previews van bij de zoekresultaten.
- Video resultaten: Dit is meestal zichtbaar in de vorm van een carrousel.
- ‘Mensen zochten ook naar’: Dit zijn gerelateerde vragen aan jouw eigen vraag die je in hebt gevoerd in de zoekbalk.
- Twitter resultaten: Je vindt vaak een stuk of 3 tweets naast elkaar van bepaalde onderwerpen waar je naar zoekt.
- Top verhalen: Dit zijn nieuwsberichten gerelateerd aan je zoekopdracht.
Er zijn buiten deze SERP's nog talloze andere SERP's te vinden die minder vaak voorkomen. Wil jij ook optimaal gebruik maken van al deze SERP's? Neem eens een kijkje op onze SEO uitbesteden pagina en laat ons je helpen!