Wat zijn rich snippets?
Rich snippets zijn toevoegingen aan de SERP binnen de Google zoekresultaten. Wanneer ze worden weergegeven in de Google SERP's voegen ze extra informatie toe voor gebruikers en helpen ze Google de betekenis van webpagina's te begrijpen. Je moet Google door middel van structured data laten zien waar bepaalde content over gaat. Dit zul je in de HTML-code moeten doen.
Een rich snippet is dus eigenlijk gewoon een opgemaakte vorm van een snippet die Google aan gebruikers laat zien. Over het algemeen zien snippets er meestal hetzelfde uit en bestaan ze uit de titel, de URL en de meta beschrijving. Voor meer relevantie en gebruiksvriendelijkheid gebruikt Google dus tegenwoordig meerdere SERP’s waar de rich snippet er een van is.
Wat kan aan een rich snippet toegevoegd worden?
Rich snippets zorgen ervoor dat SERP’s duidelijker worden zodat bezoekers beter begrijpen waar ze op klikken en hoe relevant ze zijn voor waar ze naar zoeken.
Over het algemeen kom je ze het meeste voor in specifieke zoekopdrachten. Een aantal voorbeelden van toevoegingen aan een snippet zijn:
- Prijzen van producten
- Beschikbaar van producten
- De sterbeoordeling van een website of product inclusief het aantal beoordelingen
- Een foto die is toegevoegd
- Interne links van een website
- Broodkruimels
- FAQ
- Evenementen
Google probeert een ervaring voor een gebruiker zo relevant mogelijk te maken tegenwoordig en laat steeds minder de normale tekstregels zien. Ben je benieuwd naar welke SERP’s er tegenwoordig allemaal gebruikt worden? Lees dan ook eens ons artikel over SERP’s.
Een rich snippet is echter géén featured snippet, een featured snippet is wel een SERP. Een featured snippet is een stukje tekst dat boven aan de zoekresultaten getoond wordt. Meestal is dit een samenvatting met een antwoord op een vraagstuk in een soort van ‘box’.
Wat zijn de voordelen van rich snippets?
Over het algemeen brengen rich snippets alleen maar voordelen met zich mee. Het verhoogt meestal de CTR omdat er meer informatie zichtbaar is maar het vergroot ook de waarde van het zoekresultaat. Het is vaak een echter trigger voor iemand om op jouw website te klikken. Als je bijvoorbeeld de keuze hebt tussen een SERP met een rich snippet met goede reviews en een simpel zoekresultaat zonder dan zul je eerder op de eerste klikken.
Over het algemeen kun je rich snippets toevoegen met bijvoorbeeld WordPress plugins of door zelf HTML-tekst aan je pagina toe te voegen. Weet jij niet hoe dit werkt of wil je hier meer van weten? Neem dan contact op met ons team!