In het afgelopen jaar hebben wij binnen Search Cobra op alle vlakken enorm opgeschoond binnen onze contentmarketing. Het duurde wel even voordat ik die beslissing durfde te nemen, maar uiteindelijk is het de beste keuze geweest. Zeg maar doei tegen meer dan 100 blogposts en meer dan 150 kennisbank artikelen.
250+ pagina's de prullenbak in
Je leest het goed, door onze content op te schonen hebben wij de keuze gemaakt om meer dan 250 pagina's offline te halen. De reden is simpel. Na de transitie van DGOC Online Marketing naar Search Cobra zaten we met gigantisch veel artikelen die niet meer relevant waren voor onze business.
Zo hadden we meer dan 40 artikelen in onze kennisbank over Amazon marketing. Hartstikke leuk, maar die diensten verkochten we al even niet meer. Kortom, we kregen bezoekers binnen die op zoek waren naar dingen die we niet meer wilden leveren. Dat schiet natuurlijk niet op.
Ook binnen de blogs sectie hebben het mes er flink ingezet. Alleen de content die ging over SEO, SEA of Google in de brede zin van het woord mocht online blijven. Dat betekende dat ik niet alleen veel zelf geschreven blogs offline haalde, maar ook uitwerkingen van interviews met mensen als Michael Pilarczyk, Martijn van Tongeren en Youri Meuleman. Je kunt ze nog wel beluisteren via mijn gearchiveerde DGOC Online Marketing Podcast, maar dat is het dan ook wel.
Opschonen binnen contentmarketing MOET
Hoewel het een pijnlijke exercitie was, was het opschonen binnen onze contentmarketing iets wat echt moest gebeuren. Uiteindelijk gaat het niet alleen om de hoeveelheid bezoekers die je naar binnen weet te trekken via SEO, maar natuurlijk vooral om de relevantie hiervan. Ik heb liever 1 super relevante bezoeker dan 10 die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders.
De functie van contentmarketing
We komen op het punt dat je de vraag kunt stellen wat de functie van contentmarketing is. We roepen al jaren "Content is King" en dat is nog steeds waar. Tegelijkertijd zien we dat er zo extreem veel content wordt gemaakt, dat je er veilig vanuit kunt gaan dan 90% nooit gelezen wordt. Misschien nog wel meer...
De reden om toch met contentmarketing bezig te blijven is simpel. Het is, ondanks dat het heel druk is op de mart, nog altijd een perfecte manier om jezelf te kunnen onderscheiden. Zorg en dan ook voor dat jouw content uniek is en lees niet te veel content van je concullega's. Jezelf zijn om onderscheidend te zijn is belangrijker dan ooit.
Contentmarketing binnen SEO
Al jaren blijkt dan contentmarketing binnen SEO de grootste factor is voor het laten stijgen van de bezoekersaantallen. De partijen die hier dagelijks mee bezig zijn en dit een langere tijd volhouden, zijn altijd de partijen die op lange termijn de meeste successen beleven. Hoe sta jij ervoor? Laten we hier vooral samen eens naar kijken en bekijk de mogelijkheden om contentmarketing als onderdeel van een SEO-traject bij ons neer te leggen.