Hoe schrijf je een blog?

Hoe schrijf je een blog?

Het schrijven van blogs is een belangrijk onderdeel van elke contentmarketingstrategie. Door goede blogs kun je je als bedrijf onderscheiden van andere bedrijven. Je laat zien dat je verstand hebt van jouw vakgebied en informeert en inspireert je bezoekers. Ook leveren goede blogs meer websitebezoekers en een groter bereik op.

Tenslotte vormen blogs vaak de basis voor andere vormen van content, denk aan social media-berichten, video's en nog veel meer. Maar hoe schrijf je eigenlijk een blog? Daarvoor geven we je in dit artikel 8 tips voor het schrijven van een blog.

Het schrijven van content doe je niet voor jezelf. Voor je begint met het schrijven van een blog moet je daarom nadenken over de vraag voor wie je deze blog eigenlijk schrijft. Wie is jouw ideale klant en daarmee de gewenste lezer van jouw blog? Tegen welke problemen loopt hij of zij aan? Wat wil hij of zij weten? Meer over het in beeld brengen van je ideale klant lees je hier.

Heb je inzichtelijk gemaakt voor wie jouw blog bedoeld is? En weet je tegen welke problemen hij of zij aanloopt? Bedenk dan met welke vragen jouw ideale klant rondloopt. Deze vragen zijn een goed vertrekpunt voor jouw blogs. Wanneer je in jouw blogs antwoord geeft op de vragen van jouw ideale klant, bieden ze meerwaarde.

Is dat bijvoorbeeld informeren, inspireren of activeren, of een combinatie hiervan?

Blogs zijn een goede manier om jouw expertise te laten zien, maar dat betekent niet dat je blog moet gaan over hoe goed je bent of wat je allemaal bereikt hebt. Daar zitten jouw lezers waarschijnlijk niet op te wachten!

In plaats van jezelf op je borst te kloppen, kun je ook laten zien dat je weet waar jouw lezer tegen aanloopt. Misschien heb je zelfs zelf wel in hetzelfde schuitje gezeten! Laat ook zien dat je weet welke oplossingen hij of zij al heeft geprobeerd en waarom dit niet werkte. Geef ten slotte een oplossing die wél werkt.

Een belangrijke tip, die vaak vergeten wordt: schrijf eenvoudig en (ongeveer) zoals je praat. Gebruik geen moeilijke woorden of vakjargon en spreek je lezer direct aan. Maak je zinnen ook niet te lang en gebruik liever geen bijzinnen. Let wel op dat je geen Jip en Janneke-taal gebruikt - probeer precies de juiste balans te vinden.

Een duidelijke structuur maakt je blog beter leesbaar. Dus deel je tekst op in alinea’s, gebruik tussenkopjes en gebruik puntsgewijze opsommingen.

Je kunt nog zo'n leuke blog geschreven hebben, zonder pakkende kop wordt je blog waarschijnlijk niet eens gelezen! Een pakkende titel is dus erg belangrijk.

Hopelijk heb je zo een goed beeld van hoe je een blog schrijft. Besteed je het schrijven van blogs liever uit? Dat kan natuurlijk ook! DGOC Online Marketing helpt je graag bij het opstellen en invullen van een effectieve contentmarketingstrategie. Neem contact met ons op voor meer informatie.