Wat is contentcuratie?

Wat is contentcuratie?

Contentcuratie of content curation kan naast contentcreatie een onderdeel zijn van jouw contentmarketing. Maar wat is contentcuratie eigenlijk? En hoe pas je het toe? In dit artikel leggen we het uit!

Een definitie van contentcuratie is: het vinden en categoriseren van interessante, relevante content en dit duiden voor en delen met jouw publiek.

Het gaat hierbij met andere woorden niet om het maken van nieuwe content (contentcreatie), maar om het 'hergebruiken' van bestaande content. Dit kan content zijn die je zelf al hebt gemaakt, of content van anderen. Je gaat op zoek naar waardevolle nieuwsberichten, blogs, column, achtergrondartikelen, tweets, etc. en plaatst deze in een nieuwe context. 

Contentcuratie kan heel waardevol zijn voor jouw publiek. Zo kun je contentcuratie gebruiken om veel informatie te bieden op één plek, waardoor lezers het snel en gemakkelijk kunnen vinden. Ook kun je contencuratie gebruiken om jouw lezers te inspireren met blogs, quotes, artikelen of video's van anderen. Tenslotte kun je het gebruiken om een overzicht te geven van verschillende opvattingen over een onderwerp of product.

Contentcuratie is het meest waardevol voor jouw publiek als je er iets van jezelf aan toevoegt. Geef je eigen mening of voeg je eigen kennis toe aan de bestaande content. Verbind conclusies van verschillende onderzoeken aan elkaar, of bundel verschillende artikelen in één overzichtelijke blog. Je maakt er dan eigenlijk nieuwe content van, speciaal voor jouw doelgroep.

Tenslotte is contencuratie ook voor jouw organisatie of bedrijf waardevol. Door regelmatig te posten, zorg je dat je jouw top-of-mind-positie behoudt. Contencuratie kost vaak minder tijd dan het zelf creeëren van content en is daarom een goede manier om jouw contentmarketing aan te vullen. 

Let op: contentcuratie is niet hetzelfde als het stelen van content! Doe niet alsof je de content zelf gemaakt hebt, of een idee zelf bedacht hebt, als dat niet zo is. Je mag zeker content van anderen gebruiken, maar wees duidelijk over de bron en geef credit aan de schrijvers of makers. Op social media kan dat bijvoorbeeld door het bedrijf achter, of de maker van, de content te taggen. Op je website kan dat door een link toe te voegen naar de bron. 

Nog een voordeel: het hergebruiken van andermans content met een duidelijke bronvermelding, is ook voor de maker van de content voordelig. Hij of zij krijgt hierdoor meer zichtbaarheid en meer verkeer naar zijn of haar website/social media, etc. Hierdoor kun je 'goodwill' creëren. Misschien deelt hij of zij de volgende keer wel iets van jou!

Kortom, contencuratie verdient een plek in de contentmarketingstrategie, maar wel alleen als aanvulling op contentcreatie. Om contentcuratie effectief in te zetten, is een doordachte online marketing strategie nodig. Kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.