De Skyscraper techniek

Wat is de Skyscraper techniek?

De Skyscraper techniek is een manier van bloggen waarbij je de probeert om te concurreren met de nummer 1 posities in Google. De manier om dit te doen is om op een bepaalde zoekterm te zoeken en de bovenste zoekresultaten analyseert. Vervolgens maak je zelf een blog dat beter is dan de bestaande topblogs. Daarna zul je kwalitatieve backlinks naar jouw blog moeten zien te krijgen.

Wanneer je dit op grote schaal toepast dan kun je veel extra verkeer naar je website leiden door veel blogs hoog te laten ranken. Deze techniek is verzonnen om content te creëren die kan concurreren op Google. Het wordt de Skyscraper techniek genoemd omdat je het zoekresultaat dat op 1 staat pakt om te verbeteren. Iedereen vindt het hoogste gebouw van de stad ook altijd het meest interessant, dit is hetzelfde bij de Google zoekresultaten.

Hoe werkt de Skyscraper techniek?

De Skyscraper techniek bestaat eigenlijk uit 3 onderdelen die we gaan bespreken in dit artikel. Wanneer je je aan deze stappen houdt heb je bijna een garantie op een hoge Google ranking met veel extra verkeer.

  1. Zoek kwalitatieve content waar jij op gevonden wilt worden.
  2. Maak zelf content die beter is.
  3. Benader de juiste mensen voor backlinks.

Wanneer je deze stappen naar succes volgt dan heb zul jij uiteindelijk de beste content hebben en het beste vindbaar zijn. Natuurlijk hangt de ranking in Google af van meer dan alleen dit, maar hiermee kom je al heel ver.

1. Zoek kwalitatieve content

In principe is dit het makkelijkste gedeelte van het stappenplan. Je zult content moeten vinden waarvan jij zelf vindt dat deze het beste aansluit op waar jij op gevonden wilt worden. Vaak zijn dit de topposities in Google. De nummer 1 hoeft niet per se altijd de nummer 1 te zijn dus je kunt het beste kijken naar de top 3. Zoek content met veel backlinks. Check dit met een SEO-tool zoals bijvoorbeeld SE Ranking.

2. Maak content die beter is

Maak content die kwalitatief beter is en geef er een frisse nieuwe twist aan. Je kunt content op veel verschillende manieren verbeteren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Update oude content (er staan veel outdated blogs in de topresultaten)
  • Maak uitgebreide content met meer uitleg en voorbeelden (maak het langer, veel langer)
  • Zorg voor een mooi pagina-design
  • Voeg genoeg afbeeldingen, video’s en rich content toe

Het is aan te raden om de bestaande content op elk niveau beter te maken: lengte, design, actuele informatie etc. Zo maak je het meest duidelijk dat jouw content het beste is!

Je hebt links nodig die naar jouw artikelen verwijzen. Dit werkt nou eenmaal zo bij Google dus probeer dit voor elkaar te krijgen. Hoe je dit aanpakt? Stuur e-mails naar de relevante mensen. Om erachter te komen wie dit zijn zal je een beetje research moeten doen.

Ten eerste zul je erachter moeten komen welke backlinks de topcontent van stap 1 hebben. Daarna moet je de relevante mailadressen of LinkedIn profielen daarbij gaan zoeken. Deze mailadressen kun je vaak via de website vinden en op LinkedIn kun je zoeken naar de auteur van de blogs.

Je kunt een template van een mail maken waarin je aangeeft dat je hun content tof vindt maar dat je sommige links niet (meer) goed vindt. Probeer elke mail zo persoonlijk mogelijk te maken. Je kunt vervolgens verwijzen naar jouw nieuwe betere blog. Je zult zeker niet overal een reactie op krijgen maar 10 tot 15 positieve reacties op 100 mails zijn toch een aantal kwalitatieve backlinks.

Op het moment dat jij hoog gaat ranken zul je uiteindelijk ook organisch backlinks op je blogs krijgen. Dit zal je echter nooit krijgen wanneer je op pagina 10 in Google blijft staan.

Probeer de Skyscraper techniek nu ook zelf! Heb je hulp nodig? Neem contact op en wij helpen je graag verder met je content marketing en blogs.