Voor wie schrijf je content?
Ga je aan de slag met contentmarketing? Dan is het belangrijk om goed in beeld te hebben voor wie je jouw content schrijft. Hoe je dat doet? Daarover lees je in dit artikel meer.
Content schrijven: zo moet het niet
Vaak wordt content zo geschreven dat het goed vindbaar is voor zoekmachines (SEO). De juiste zoekwoorden worden gebruikt, zodat de artikelen hoog scoren in Google. Daarnaast wordt de content vaak geschreven vanuit de marketingstrategie en het perspectief van het bedrijf. De schrijvers zijn vaak zo bekend met de betreffende dienst of het betreffende product dat ze moeilijke woorden en vakjargon gebruiken. De schrijvers veronderstellen veel kennis bij de klant, die de klant niet altijd heeft.
Content schrijven voor jouw ideale klant
Een goede SEO- en een duidelijke marketingstrategie zijn essentieel voor goede content. Maar er is één aspect dat hierbij vaak vergeten wordt: de eindgebruiker. Want uiteindelijk schrijf je niet voor Google, of voor jouw eigen organisatie of bedrijf, maar voor jouw (potentiële) klant! Het is belangrijk om je goed in te leven in jouw potentiële klant en te bedenken aan wat voor soort content hij of zij behoefte heeft. Kortom, inzichtelijk maken wie jouw ideale klant is, is stap één in een goede contentmarketingstrategie.
Weten voor wie je content schrijft met buyer persona's
Een goede manier om voor jezelf en voor andere contentmakers binnen jouw organisatie of bedrijf duidelijk te maken wie het gewenste publiek is van de content die geschreven wordt, is door het opstellen van buyer persona's. Een buyer persona is een gedetailleerde beschrijving van een fictief persoon. Deze persoon staat symbool voor jouw ideale klant.
Een buyer persona helpt je om jouw ideale klant concreet te maken. Je ideale klant is niet langer meer een abstract idee, maar een persoon met een naam en een foto.
In de buyer persona beschrijf je de persoonlijke kenmerken van jouw ideale klant:
- Hoe heet je ideale klant?
- Welke leeftijd heeft hij of zij?
- Waar woont hij of zij?
- Wat is zijn of haar gezinssamenstelling?
- Wat voor werk doet hij of zij?
- Wat doet hij of zij graag in zijn of haar vrije tijd?
Ook beschrijf je welk probleem hij of zij wil oplossen met jouw product of dienst, en hoe zijn of haar aankooptraject eruitziet:
- Tegen welk probleem loopt jouw ideale klant aan? Waar kan jouw product of dienst een oplossing in bieden?
- Wat is het einddoel van jouw ideale klant met jouw product of dienst?
- Naar welke ervaring is hij of zij op zoek?
- Hoe ziet zijn of haar aankooptraject eruit?
Tenslotte beschrijf je specifiek naar wat voor content jouw ideale klant op zoek is:
- Naar wat voor informatie is jouw ideale klant op zoek? Wat vindt hij of zij interessant om te lezen?
- Welke vorm van content vindt hij of zij prettig? Denk hierbij aan: video's, sociale media-berichten, blogs, podcasts, etc.
- Waar haalt hij of zij inspiratie uit?
Het antwoord op al deze vragen verzin je niet zomaar. Je baseert ze op onderzoek naar koopgedrag, of persoonlijke ervaringen met een voor jouw bedrijf ideale klant.
Voor wie schrijf jij content?
En... heb jij al inzichtelijk voor wie je jouw content schrijft? Of kun je wel wat hulp gebruiken om dit inzichtelijk te maken? DGOC Online Marketing helpt mkb-dienstverleners in alle vormen van marketing, waaronder contentmarketing. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.