Wat is een contentkalender?
Ben je bezig met jouw contentmarketing-strategie? Dan heb je vast gelezen dat een contentkalender hierbij een onmisbaar onderdeel is. Maar wat is een contentkalender precies? In dit artikel antwoord op deze vraag en meer.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een planning waarin je bijhoudt op welke dagen je welke content plaatst over jouw bedrijf, merk, product of dienst. In een contentkalender zet je:
- wanneer je content plaatst (dag en tijdstip);
- wat voor content je plaatst (artikel, video, infographic, etc.);
- op welk kanaal je iets plaatst (je eigen website, een socialmedia-pagina, etc.);
- waar je content over gaat (op welke vraag geeft je content antwoord?);
- voor wie je content bedoeld is (doelgroep);
- wie verantwoordelijk is voor het creëren en plaatsen van de content.
Wat is het doel van een contentkalender?
Het doel van een contentkalender is meer duidelijkheid en structuur aanbrengen in de contentdie op verschillende momenten op verschillende kanalen geplaatst moet worden. Deadlines voor het schrijven van teksten, het maken van infographics of het maken van video's zijn ver van tevoren duidelijk. Dit levert jou en eventuele samenwerkingspartners zoals tekstschrijvers, grafisch vormgevers, fotografen en videografen veel minder (tijd)stress op. Daarnaast biedt de contentkalender ook een stok achter de deur om regelmatig nieuwe content te maken en te plaatsen. Het is dus een middel dat jou kan helpen om jouw contentmarketing-strategie daadwerkelijk uit te voeren.
Wat is het doel van een contentmarketing-strategie?
Door voortdurend nieuwe content te plaatsen zorg je ervoor dat jouw publiek regelmatig wordt herinnerd aan jouw bedrijf. Door goede content kun je een vertrouwensband opbouwen met jouw doelgroep en jezelf positioneren als expert binnen jouw vakgebied. Ook zorgt goede content voor meer websitebezoekers en een hogere conversieratio. Meer over het belang van contentmarketing lees je in 'Wat doet contentmarketing voor je bedrijf?' en 'Waarom is contentmarketing belangrijk?'.
Contentkalender gebruiken voor analyseren contentmarketing-strategie
Hoewel de contentkalender in eerste instantie is bedoeld voor het plannen van je content, kun je hem ook gebruiken voor het analyseren van jouw contentmarketing-strategie. Dit doe je door in de kalender bij te houden hoe bepaalde content scoort bij jouw doelgroep. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar likes en reacties (op sociale media), paginaviews en clicks (op jouw website) en het aantal keren dat een websitebezoek leidt tot conversie. Presteert dit goed? Maak dan meer vergelijkbare content. Slaat het niet echt aan? Wees dan niet bang om vergelijkbare posts uit te faseren.
Hulp nodig bij het opzetten van jouw contentkalender?
Ben je geïnspireerd geraakt om te werken aan jouw contentmarketing-strategie en kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van jouw contentkalender? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.