Wat is Google Discover?

Wat is Google Discover?

Google introduceerde in 2018 Google Discover, dé opvolger van Google Feed. Google Discover is een persoonlijke content-hub die informatie toont op basis van persoonlijke interesses. Maar wat is Google Discover nou precies en wat kan je er als bedrijf mee? Wij laten je graag kennismaken.

Wat is Google Discover?

Google Discover, voorheen Google Feed, is een functie binnen Google search die gebruikers up-to-date houdt met informatie over hun favoriete onderwerpen, gebaseerd op persoonlijke interesses. Google Discover wordt getoond zonder dat jij een zoekopdracht intypt, een soort van Google tijdlijn dus. Met behulp van een algoritme stelt Google Discover een feed samen. Dit doet het op basis van jouw activiteiten op het internet en de interactie met Google-producten als Gmail, je locatie, etc. Voorbeelden van wat er op Google Discover getoond wordt:

  • het laatste nieuws;
  • inspirerende reisvideo’s;
  • nieuws over je favoriete artiesten;
  • het huidige weerbericht
  • en veel meer.

De inhoud van Google Discover

Wat er getoond wordt in Google Discover is bij iedereen verschillend. De inhoud wordt bepaald naar aanleiding van de informatie uit je Google-account en jouw gewoonten op het internet. Daarnaast kun je er als gebruiker ook voor kiezen om onderwerpen rechtstreeks te volgen. Google Discover is op verschillende manieren bereikbaar. De feed wordt weergegeven onderaan de zoekbalk binnen de Google-app, onderaan de mobiele Google startpagina en door vanaf het startscherm naar rechts te swipen op onder andere Pixel-telefoons en sommige andere Android telefoons.

Optimaliseren voor Google Discover

Sinds april 2019 toont Google ook data-rapportages in Google Search Console over het aantal (nieuwe) vermeldingen van je website in Google Discover. Google Discover wordt gezien als een interessante verkeersbron voor onder andere nieuwe websites. Veel (nieuwe) websites profiteren van het verkeer dat zij genereren via Discover. De rapportage in Google Search Console laat het aantal klikken en vertoningen van pagina’s en landen zien. Het enige dat voor Google Discover nodig is om geïndexeerd te worden door Google, is het contentbeleid van Google Nieuws toepassen. Met behulp van de volgende tips kun je Google Discover optimaliseren:

  • Creëer hoogwaardige en interessante content voor jouw doelgroep(en). Houd hierbij vast aan het E-A-T principe (engagement, authority en trust). Hoe vaker een gebruiker op jouw artikel klikt, hoe vaker jouw andere artikelen verschijnen.
  • Varieer met verschillende typen content: maak nieuwswaardige, evergreen content en optimaliseer voor topics.
  • Gebruik beeldmateriaal van hoge kwaliteit, deze zorgen voor engagement.
  • Gebruik Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zorgt voor een razendsnelle mobiele gebruikerservaring én in Google Discover staan voornamelijk nieuwsberichten.

Profiteer van Google Discover

Data is van grote waarde voor een website. Er zijn verschillende manieren waarop je de Google Discover data uit Google Search Console kan toepassen op de prestaties of conversies van je website. Wil jij ook profiteren van de mogelijkheden van Google Discover, maar weet je niet waar te beginnen? Neem contact met ons op, wij helpen je graag.