Wat is Google RankBrain?
Wat is Google RankBrain en hoe beïnvloedt het jouw SEO? Wist je dat er meer dan 1,24 miljard websites rondzweven op het web? Als je dat bedenkt, besef je vanzelf hoe wonderbaarlijk het eigenlijk is dat we met behulp Google binnen enkele seconden de informatie vinden waar we naar op zoek zijn. Maar hoe doet Google dat eigenlijk? Het antwoord: Google gebruikt daarvoor een zoekalgoritme, genaamd Hummingbird. Dit algoritme bestaat uit verschillende factoren die samen bepalen hoe goed een website scoort op een bepaalde zoekopdracht. Eén van deze factoren is Google RankBrain.
Google wordt steeds slimmer
Dat Google, wanneer je zoekt op 'restaurant Maastricht', zoekresultaten laat zien van websites waarop de woorden 'restaurant' en 'Maastricht' staan - dat snappen we allemaal. Maar wist je ook dat Google tegenwoordig niet alleen kijkt naar een exacte match van de zoekopdracht, maar ook naar grammaticale vervoegingen, meervoud en naar synoniemen van de zoekopdracht? Als je zoekt op 'restaurant Maastricht' krijg je dus ook resultaten te zien van websites met de woorden 'eetgelegenheid' en 'Maastricht'. Dat is al best slim, maar sinds een tijdje gaat Google nog een stap verder door Machine Learning te gebruiken in hun zoekalgoritmes. Deze techniek noemen ze RankBrain.
Wat is Google RankBrain?
Google RankBrain is een zelflerend systeem dat gebruikt wordt om zoekopdrachten te interpreteren en zoekresultaten te rangschikken. Dankzij Google RankBrain kan Google nóg beter de intentie achter een zoekopdracht interpreteren en nóg betere zoekresultaten tonen. Dit is volgens experts één van de drie belangrijkste factoren in het zoekalgoritme, naast interne links en inhoud. Het grote verschil tussen RankBrain en andere factoren in het algoritme, is dat RankBrain echt de website als geheel bekijkt. Je hele website wordt in één keer door het algoritme van RankBrain gehaald en op basis daarvan krijgt je website een positie in de zoekresultaten.
Wat heeft dit voor invloed op jouw SEO?
Simpel gezegd is Google dankzij RankBrain nog beter in het bekijken van het totaalplaatje van jouw website. Het is daarom niet langer alleen belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken op je website, je website moet als geheel het beste en meest waardevol zijn voor een bezoeker. Drie tips om ook in het tijdperk van RankBrain goed te scoren:
- Zorg voor kwaliteit over kwantiteit. In plaats van zo veel mogelijk en zo lang mogelijke teksten is het vooral belangrijk dat je zo waardevol mogelijke content schrijft.
- Zorg voor variatie in content en media.
- Geef in je artikelen antwoorden op vragen. Niet voor niets geven we in dit artikel antwoord op de vraag 'Wat is Google RankBrain?'
Meer weten over hoe je hoog blijft scoren in Google? Lees dan ook ons artikel over SEO-trends in 2020.