Ubersuggest is een van de favoriete tools bij ons op kantoor, zeker bij iedereen die met zoekmachine optimalisatie bezig is. Via deze online marketing tool van Neil Patel is het eenvoudiger dan ooit om zoekwoordonderzoek te doen. Ubersuggest gebruikt de data van Google en presenteert deze op een zeer gebruiksvriendelijke manier en in het Nederlands.
Wat is Ubersuggest?
Ubersuggest is een online marketing tool waarmee je zoekwoordonderzoek kunt doen. De tool laat je zien hoe vaak er op zoekwoorden wordt gezocht, wat de trends zijn in de afgelopen twaalf maanden en bevat nog een aantal handige features. Laten we bij de basis beginnen. Ga naar Ubersuggest NLen kies een zoekterm waarover je meer informatie wilt hebben. In dit voorbeeld werken we met de zoekterm "wat is online marketing". Laten we direct gaan kijken naar de eerste resultaten die we te zien krijgen vanuit de tool.
Het Ubersuggest Keyword overzicht
We zien dat onze zoekterm wat is online marketing een gemiddeld zoekvolume heeft van 320 zoekopdrachten per maand in Nederland. Dit gemiddelde zoekvolume geeft het volume weer over de afgelopen 12 maanden. Ook zien we dat deze zoekterm wordt beoordeeld als makkelijk waar het gaat om SEO moeilijkheid. Misschien moeten wij ook een artikel schrijven met de zoekterm wat is online marketing;). Naast de SEO moeilijkheid krijgen we ook informatie over de betaalde moeilijkheid. Deze zegt in onze optiek niet zo veel, want dit gaat vooral over de hoeveelheid concurrentie op deze zoekterm. Hoeveel partijen hierop adverteren is voor SEO doeleinden minder relevant. Wanneer het gaat om Google Ads informatie, zijn de geschatte kosten-per-klik interessanter om te weten. Deze inschatting geeft aan hoeveel in er de markt ongeveer betaald zal worden bij het adverteren op deze zoekterm.
Keyword ideeën van Ubersuggest
Het keyword overzicht is slechts de eerste stap in de informatie die we hier krijgen. De keyword ideeën van deze online marketing tool bieden de volgende waardevolle inzichten. Naast de exacte zoekterm waar we mee bezig waren, krijgen we hier suggesties van verwante zoektermen die wellicht ook nuttig kunnen zijn. Wanneer we in de afbeelding hierboven naar de eerste 4 suggesties kijken, zien we dat de zoekvolumes op de suggesties nog een stuk lager liggen dan op onze gekozen zoekterm. Ook zien we een aantal afkortingen voorbij komen.
VOL = het maandelijks gemiddelde volume
CPC = de gemiddelde kosten-per-klik schatting
PD = Paid Difficulty, de moeilijkheid van deze zoekterm in de betaalde zoekresultaten op een schaal van 100
SD = SEO moeilijkheid, de moeilijkheid van deze zoekterm in de organische zoekresultaten op een schaal van 100
Content ideeën van Ubersuggest
De derde mooie functie van Ubersuggest zijn de content ideeën. In deze sectie van de tool krijg je een overzicht van de titels en omschrijvingen die rondom deze zoektermen al goed scoren in de zoekresultaten. Je ziet ook direct welke partijen goed scoren en hoeveel sociale backlinks er naar de artikelen geplaatst zijn ;).