Hoe werkt interne linkbuilding?
Interne linkbuilding zorgt ervoor dat je pagina beter gevonden wordt in bepaalde zoekmachines zoals Google. Er bestaat een verschil tussen interne linkbuilding en externe linkbuilding. Bij interne linkbuilding gaat het vooral om interne links te plaatsen binnen je eigen website naar relevante pagina’s ergens anders op je website. Bij externe linkbuilding gaat het om links vanuit andere websites naar jouw eigen website.
Een voorbeeld van een interne link is deze link naar het kennisbank artikel van linkbuilding algemeen.
Met het gebruik van interne links zorg je ervoor dat je pagina’s beter zullen scoren in Google en andere zoekmachines. Je zorgt ervoor dat de waarde van de pagina’s verhoogd wordt en ook wordt het navigeren op je website makkelijker. Door het plaatsen van interne links geef je als het ware de waarde van de pagina’s door aan andere pagina’s. Hoe kun je dit het beste aanpakken?
Link je belangrijke content en landingspagina’s
Zorg dat je niet te veel zwevende pagina’s hebt. Dit zijn pagina’s die geen links hebben naar andere pagina’s. Voor sommige landingspagina die voor advertenties gebruikt worden kan dit eventueel maar in andere gevallen kun je dit beter voorkomen.
Veel websites maken gebruik van blogs of een kennisbank om content te delen. Het is belangrijk dat dit soort pagina’s ook goed met elkaar in contact staan en naar elkaar linken. Het is ook slim om dit soort blogs en artikelen bijvoorbeeld weer door te linken naar een conversie pagina of een contact pagina.
Beperk het aantal links per pagina
Zorg ervoor dat je niet te veel links op je pagina’s zet en probeer ook geen dubbele links op een pagina te gebruiken. Als je te veel links gebruikt wordt het onoverzichtelijk en geef je ook te veel link waarde door naar andere artikelen.
Gebruik zoekwoorden in je link
Je komt erg vaak websites tegen die ‘lees meer’ of iets dergelijks gebruiken als aanduiding gebruiken voor een link naar bepaalde content op een website. Dit kun je beter niet doen. Het is veel beter om een logisch zoekwoord te gebruiken hiervoor. Dit is een stuk duidelijker en je pagina’s worden beter gevonden door Google.
Om beter gevonden te worden op bepaalde short-tail zoekwoorden kun je daarom ook het beste deze zoekwoorden in je links zetten. Dit geeft het zoekwoord meer autoriteit en het zal je ranking verbeteren. Vooral bij short-tail zoekwoorden is dit erg belangrijk omdat er veel concurrentie op deze woorden zit.
Linken vanaf een afbeelding
Je kunt ook afbeeldingen gebruiken als link maar het is dan wel belangrijk dat je de alt-tekst hebt ingevuld. Dit komt overeen met de tekst link en de zoekwoorden.
Voorkom dat er te veel klikken nodig zijn naar je doelpagina
Het is ook erg belangrijk dat de pagina’s op je website allemaal goed bereikbaar zijn en bereikt kunnen worden binnen 2 tot 3 klikken vanaf je homepagina. Als dit er meer zijn maakt dit het navigeren op de website een stuk lastiger en verlaagt het je vindbaarheid.
Zelf doen of toch niet?
Ga je zelf aan de slag met interne linkbuilding of besteed je het toch liever uit? Denk dan eens aan onze zoekmachine optimalisatie diensten en neem contact met ons op.