Wat zijn organische zoekresultaten?
Wanneer je iets opzoekt in een zoekmachine zoals Google, dan krijg je altijd een hele lijst aan websites die te maken hebben met jouw zoekopdracht. Bovenaan staan vaak een aantal resultaten waar 'advertentie' bij staat. Dit zijn de betaalde zoekresultaten. Deze zijn dus niet organisch: de bedrijven achter de websites betalen Google wanneer je op hun advertentie klikt. Na de betaalde zoekresultaten volgen de organische of natuurlijke zoekresultaten. Hiervoor hoef je als bedrijf Google niet te betalen.
Hoog scoren in Google
Google eens op 'vakantie 2020'. Google toont maar liefst 78.900.000 zoekresultaten die passen bij deze zoekopdracht. Als je zelf wel eens iets opzoekt op Google dan weet je dat je vaak op één van de eerste resultaten klikt. Maar weinig mensen scrollen naar de onderkant van de pagina. Nog minder mensen klikken op de volgende pagina aan zoekresultaten. Als bedrijf wil je daarom graag met jouw website hoog scoren in Google.
De volgorde van de organische zoekresultaten
De plaats waarop de betaalde advertenties getoond worden is onder andere afhankelijk van het bod dat de bedrijven Google betalen voor hun advertentie. De volgorde van de organische zoekresultaten is dat niet. Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google, dan probeert Google organische resultaten te tonen die het beste aansluiten bij jouw zoekopdracht. Zij willen jou natuurlijk zo goed mogelijk van dienst zijn, door jou de juiste websites aan te bieden met de informatie die jij zoekt. De volgorde van de organische zoekresultaten wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine.
Beter scoren in de organische zoekresultaten door SEO
Het algoritme van Google is gebaseerd op meer dan 150 criteria. SEO (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie) staat voor alle manieren waarop je jouw website kunt optimaliseren om beter te voldoen aan deze criteria. Door de SEO van je website te verbeteren kun je hoger scoren in de organische zoekresultaten.
Meer weten over organische zoekresultaten?
Wil je meer weten over organische zoekresultaten? Lees dan ook de artikelen: 'Wat is het verschil tussen SEO en SEA?' en 'Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie?'. Wil je dat jouw website hoger scoort in Google? Neem dan contact met ons op of bekijk direct onze SEO pakketten.