Wat is user generated content?

Wat is user generated content?

Het voortdurend delen van nieuwe content op je website en social media-pagina's is enorm belangrijk. Dit helpt namelijk om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten en meer verkeer naar jouw website te genereren. Door waardevolle content kun je een vertrouwensband opbouwen met jouw publiek en jezelf positioneren als expert. Maar het schrijven en maken van content kost veel tijd.

De oplossing? User generated content! User generated content is een vorm van content creatie vanuit jouw klant. In dit artikel een antwoord op de vragen: 'Wat is user generated content?' en 'Wat zijn de voor- en nadelen van user generated content?'.

Letterlijk vertaald is ‘user generated content’: ‘gebruiker-gegenereerde content’. Met andere woorden: content die door de gebruiker van jouw product of dienst wordt geschreven of gemaakt.

Voorbeelden:

·         Recensies die klanten plaatsen

·         Foto’s en video’s van klanten die jouw product gebruiken

·         Reacties, vragen en ervaringen

·         Blogs geschreven door liefhebbers van jouw product

·         Video’s (YouTube)

·         Interactieve forums

Let op: jouw bedrijf kan veel baat hebben bij user generated content, maar slechte UGC kan ook schadelijk zijn. Hieronder lees je de belangrijkste voor- en nadelen van user generated content:

Voordelen user generated content:

+ Ervaringen van echte mensen geven nieuwe klanten vertrouwen in jouw bedrijf en jouw product.

+ Wanneer mensen content over jouw bedrijf of jouw producten creëren en delen, zorgt dit voor klantenbinding; zij krijgen een sterkere band met jouw merk en identificeren zichzelf sterker met jouw merk.

+ User generated content zorgt, net als content die je zelf creëert, voor meer bereik en meer naamsbekendheid.

+ User generated content draagt bij aan de vindbaarheid van je website (SEO).

+ User generated content is een vorm van 'gratis content', je hoeft zelf geen tijd of geld te besteden aan het creëren ervan.

+ Doordat de content door verschillende mensen wordt gecreëerd, is deze vaak origineler en afwisselender.

Nadelen user generated content:

- Doordat je zelf geen invloed hebt op wat jouw klanten schrijven, kan de content die gemaakt wordt onprofessioneel zijn of niet aansluiten bij de visie van jouw bedrijf.

- Negatieve recensies of negatieve berichten hebben een averechts effect op het vertrouwen van nieuwe en bestaande klanten.

- Hoewel je geen tijd hoeft te besteden aan het creëren van de content, zul je toch tijd moeten besteden aan het stimuleren van klanten om content te schrijven en het beheren van jouw platforms.

Hieronder drie tips voor het verkrijgen van (waardevolle) user generated content:

  1. Mensen zijn vooral geneigd om een recensie achter te laten als ze ontevreden zijn. Tevreden klanten moet je dus echt overhalen een recensie achter te laten. Stuur een bedankmail naar jouw klant zodra een product is afgeleverd of een dienst is geleverd. Vraag hierin expliciet om een recensie.

  2. Beloon klanten voor het plaatsen van content. Verloot bijvoorbeeld een product of waardebon onder elke 100 recensies. Of geef korting aan mensen die foto's van henzelf met jouw product plaatsen, eventueel met een hashtag erbij. Zo stimuleer je mensen om mee te doen.

  3. Zet een interactief forum op, zodat bezoekers vragen kunnen stellen en elkaars vragen kunnen beantwoorden. Dit zorgt voor een gevoel van verbondenheid onder bezoekers, waardoor de klantloyaliteit stijgt.

Wil je meer weten over wat user generated content kan betekenen voor jouw bedrijf? Of kan je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een contentmarketing-strategie waarin UGC een rol speelt? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!