Wat is een YouTube kanaal?

Wat is een YouTube kanaal?

Een YouTube kanaal is een soort profielpagina van je account binnen YouTube. Dit het de plek waar iemand terecht komt nadat diegene op je naam heeft geklikt. Je kanaal bestaat uit meerdere onderdelen zoals een showcasevideo, beschrijving, omslagfoto, afspeellijsten en al je andere video’s. Je kunt ook kanalen van anderen promoten op je kanaal. Er zijn twee verschillende soorten kanalen, een persoonlijke en een business kanaal.

Hoe maak je een YouTube kanaal?

Je persoonlijk YouTube kanaal kun je aanmaken nadat je inlogt met je eigen Google-account bij YouTube. Je kunt dan gebruik maken van de features van YouTube en meteen beginnen met het uploaden van video’s. Je kunt ook kiezen voor een brand account. Dit brand account kun je bij instellingen toevoegen bij je account. Vervolgens ga je naar kanalen toevoegen en beheren en je kunt je eigen brand account aanmaken.

Wat kun je allemaal aan je YouTube kanaal toevoegen?

  • Profielfoto: Kies een opvallende en aantrekkelijke foto.
  • Bannerafbeelding: Dit wordt ook wel eens de channel art genoemd en is de afbeelding boven in je YouTube kanaal.
  • Watermerk: Je kunt je video’s watermerken zodat je logo altijd in beeld is.
  • Kanaaltrailer: Dit is de video die automatisch afspeelt wanneer iemand op je kanaal komt.
  • Aanbevolen video’s voor abonnees: Je kunt instellen welke video’s je abonnees te zien krijgen als aanbevolen.
  • Je kunt de indeling gedeeltelijk aanpassen: Het is mogelijk om aanbevolen secties toe te voegen en de volgorde hiervan aan te passen.
  • Je kanaalnaam en beschrijving: Dit is de naam en beschrijving van je kanaal. Het is slim om zoekwoorden in je beschrijving toe te voegen.
  • Links: Je kunt bijvoorbeeld naar je website linken via je kanaal.
  • Contactgegevens: Het is natuurlijk mogelijk om je contactgegevens aan je kanaal toe te voegen zodat je abonnees contact met je op kunnen nemen.
  • Video’s: Uiteraard is het hele doel van YouTube om video’s toe te voegen. Je kunt tegenwoordig ook livestreamen.
  • Afspeellijsten: Om verschillende thema’s binnen je kanaal toe te voegen kun je verschillende afspeellijsten maken.
  • Zoekwoorden: Door apart zoekwoorden toe te voegen aan de backend word je beter gevonden.

Op deze manier kun je je brand dus vertegenwoordigen op YouTube. Wanneer je succesvol wilt zijn online en een online business hebt dan is het erg belangrijk dat je je brand promoot. Of dit nu je personal brand is of een merknaam, het is allebei belangrijk voor succes.

Wat kun je verdienen met je YouTube kanaal?

Wanneer je geld wilt verdienen met je eigen YouTube kanaal dan zitten daar wel een aantal vereisten aan. Je hebt namelijk minimaal 1000 abonnees nodig en je moet in het afgelopen jaar minimaal 4000 uur bekeken zijn. Vanaf dat moment ga je geld verdienen met je YouTube video’s. Je verdient vooral doordat er advertenties op je kanaal getoond worden. Uiteraard zijn er andere manieren om via YouTube geld te verdienen zoals affiliate marketing en gesponsorde video’s maken. Maar hoe dan ook, geld verdien je pas met YouTube wanneer je kanaal populair genoeg is.

Meer hulp nodig? Neem contact met ons op en we proberen je zo snel mogelijk te helpen met jouw YouTube gerelateerde vragen.