YouTube Ads, wat zijn het?
Wat zijn YouTube Ads?

Wat zijn YouTube Ads?

YouTube Ads zijn vooral videoadvertenties binnen YouTube. Omdat YouTube van Google is zul je Google Ads nodig hebben om deze videoadvertenties aan te maken en je campagnes te kunnen beheren. Er zijn verschillende soorten YouTube ads en in dit kennisbank artikel zullen we ze een voor een bespreken en uitleggen waar ze voor zijn.

YouTube en video worden steeds belangrijker binnen online marketing. Er worden steeds meer videoadvertenties gemaakt in plaats van standaard niet bewegende beelden. Je kunt in een video namelijk je boodschap veel beter over brengen en hier ook meer emotie instoppen.

YouTube wordt wereldwijd dagelijks door bijna net zoveel mensen gebruikt als Facebook. Er is dus extreem veel ad space beschikbaar voor jouw video ads.

Hoe werkt targeting voor YouTube Ads?

Je kunt op verschillende dingen targeten en dit is nogal uitgebreid bij YouTube. Je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent.

Je kunt targeten op:

  • Individuele video’s
  • YouTube kanalen
  • Mensen die recent op bepaalde zoekwoorden hebben gezocht via in-market, custom intent en life events
  • Remarketing
  • Affinity en custom affinity groepen
  • Leeftijd
  • Geslacht

Dit is dus veel uitgebreider dan wanneer je je video ads alleen inzet bij Facebook of Instagram. Vooral het targeten op bepaalde kanalen en video’s kan heel erg nuttig zijn. Net zoals het targeten op het zoekgedrag.

Welke verschillen YouTube ads zijn er?

  • Skippable In-Stream Ads: Dit zijn video’s die mensen weg kunnen klikken wanneer ze niet interessant zijn. Je betaalt pas wanneer iemand minimaal 30 seconden van je video heeft bekeken (of hele video wanneer deze korter is). Je kunt er ook voor kiezen om per 1000 impressies te betalen. Ook zie je een banner van je bedrijf rechtsboven (bij desktop).
  • Unskippable In-stream Ads: Dit zijn de in-stream ads die niet weg te klikken zijn. Deze video’s mogen maximaal 15 seconden duren. Je betaalt hier per 1000 impressies (CPM).
  • Bumper Ads: Dit zijn ook unskippable In-stream Ads maar dan van 6 seconden. Een skippable ad is trouwens ook pas weg te klikken na 6 seconden. Het is de bedoeling dat je in deze Ads binnen 6 seconden je verhaal verteld en iemand kan overtuigen. Je betaalt ook per 1000 impressies.
  • TrueView Video Discovery Ads: Dit zijn de advertenties die je aan de zijkant of bij de feed in de app terug kunt vinden. Wanneer iemand hierop klikt zullen ze bij je video terecht komen. Je betaalt ook per klik (CPC).
  • YouTube Masthead: Mastheads zijn automatisch afgespeelde video-headers die boven aan de pagina te zien zijn. Deze Ads zijn niet voor iedereen beschikbaar in je Google Ads account. Deze kunnen alleen via een sales rep geregeld worden.
  • YouTube Ads Extensions: Extensions binne YouTube zijn te vergelijken met extensions voor zoekadvertenties. Dit zijn geen advertenties op zichzelf maar bijvoorbeeld sitelinks onder je video ad naar verschillende landingspagina’s.
  • Ad sequence: De ad sequence is een supertoffe manier om een sort verhaal te vertellen met je YouTube advertenties. Je laat iemand dus meerdere verschillende video’s achter elkaar zien in verschillende stappen. Vaak kijken mensen meerdere video’s op YouTube dus bijvoorbeeld bij de eerste krijgen ze stap 1 te zien en een aantal video’s later stap 2 en 3.

Wil jij ook je eigen videocampagne maken? Dan zou ik eens ons blog lezen over succesvolle videomarketing en beginnen met een aantal goede videoadvertenties te maken. Kom je er niet uit dan kun je het ook door ons laten doen. Bekijk dan eens onze Google Ads uitbesteden pagina!