Wat is YouTube betrokkenheid?

Wat is YouTube betrokkenheid?

YouTube betrokkenheid of engagement is de mate waarin je publiek interactief is met je video’s op YouTube. Dit is belangrijk omdat je organisch bereik groter wordt wanneer je meer betrokkenheid hebt op je video’s. De sleutel tot succes op YouTube is weten hoe goed je video het zal doen voordat je deze uploadt. Door inzicht te krijgen in verschillende analytische statistieken kun je ervoor zorgen dat je kanaal goed presteert.

Mensen uploaden meer dan 700.000 uur aan video per dag op YouTube en slechts een fractie van die video's is echt succesvol. Om te leren hoe je het succes van YouTube kunt meten moet je de statistieken in YouTube Analytics begrijpen.

Hoe bekijk je de YouTube-betrokkenheid?

Op het tabblad Betrokkenheid bij de YouTube-analytics vind je details over de interacties van je kanaal met je publiek. De belangrijkste statistieken die hier worden weergegeven zijn onder meer:

  • Best presterende video’s
  • Populairste video's op basis van eindschermen
  • Populairste typen eindschermelementen
  • Best presterende playlists
  • Best presterende kaarten

Je kun dit ook per video bekijken. Wanneer je naar een video gaat en vervolgens klikt op het tabblad ‘betrokkenheid’ dan kun je de volgende statistieken per video zien:

  • Kijkersloyaliteit (weergaveduur)
  • Likes (vs. dislikes)
  • Klikfrequentie voor eindschermelement
  • Totale kijktijd

YouTube Analytics is misschien wel de meest diepgaande en uitgebreide analytics van alle social media platformen waardoor YouTube de meest diepgaande inzichten kan bieden aan de makers van content om hun strategie aan te passen. Inzicht in de statistieken van sociale media en hoe ze werken is noodzakelijk om je kanaal sneller te laten groeien.

YouTube analytics is echter meer dan alleen betrokkenheid van je kanaal en video’s. Lees on artikel over YouTube analytics om hier meer over te lezen. Je kunt natuurlijk ook om hulp vragen door contact op te nemen met ons team!